Materac zamiast pigułki

Z bólem kręgosłupa obecnie borykają się coraz to młodsze osoby. Wpływ na to ma wiele czynników, począwszy już od najmłodszych lat kiedy to dzieci maszerują do szkoły z plecaka większymi i cięższymi od nich samych. W pracy, szczególnie biurowej przy monitorze czy przy kasie w markecie nie możemy zwykle przyjąć pozycji wygodnej dla kręgosłupa i przez kilka godzin narażamy go na zbyt duże i niewłaściwie rozłożone obciążenia. Osoby w wieku podeszłym to już praktycznie norma, iż skarżą się na bóle kręgosłupa. Może to nie wynikać nie tylko z różnego rodzaju schorzeń kręgosłupa ale i z fizjologii czy anatomii, która z wiekiem nieubłagalnie ulega zmienia i to wcale nie na naszą korzyść.

Na dolegliwości ze strony kręgosłupa wpływ może mieć również źle dobrany materac. Zdrowy sen to zdrowy kręgosłup, o czym przekonał się każdy, kto poświęcił chwilę na rozważenie jaki materac będzie dla niego najodpowiedniejszy, a nie wyłącznie na wybór tego co najtańsze i najciekawsze pod względem wizualnym.

Jak zatem wybrać odpowiedni materac i jaki materac jest odpowiedni? Podczas doboru należy wziąć pod uwagę wagę, wiek, wzrost, właściwości skóry śpiącego oraz ewentualne schorzenia kręgosłupa. Do niedawna mówiło się o tym, iż osoby o większej wadze powinny wybierać materace bardziej twarde (wg. terminologii producentów H4, H3 lub twardy), natomiast osoby lżejsze – bardziej miękkie materace (odopwiednio H2 lub średnio-twardy). Obecnie wybierając odpowiedni materac, bierze się pod uwagę tak zwaną ergonomię spania. Na nią składa się z kolei pozycja śpiącego oraz ułożenie kręgosłupa śpiącego w danej pozycji.

Poniżej w punktach znajdują się najważniejsze wskazówki przy doborze materaca.

I. Osoby, które zwykle śpią na boku, powinny mieć tak ułożone w materacu ramiona oraz biodra, aby ich kręgosłup tworzył linię prostą. Z kolei u osób sypiających na plecach, biodra winny się na tyle wcisnąć w materac, aby kręgosłup patrząc na niego z boku tworzył krzywą linię, na kształt litery „S”.

II. Sprawdzając materac należy zwrócić uwagę na jego twardość. Jeśli leżąc na wznak, jesteśmy w stanie bez problemu wsunąć dłoń pod odcinek lędźwiowy (mniej więcej na wysokości nerek) oznacza to, iż jest on za twardy. Z kolei jeśli wsunięcie dłoni sprawia spore trudności, oznacza to, że materac może być zbyt miękki i nasze biodra zbyt mocno się w niego zapadają. W przypadku zbyt dużej twardości materaca, krew nie ma szans na swobodny przepływ w miejscach ucisku co zmusza do częstej zmiany pozycji a mięśnie pleców i karku zamiast należycie odpoczywać, zostają zmuszone do pracy aby utrzymać kręgosłup we właściwej pozycji. Z kolei przy materacu zbyt miękkim, ciała zapada się i potrzeba znacznego wysiłku do zmiany pozycji, a mięśnie aby zrekompensować brak wsparcia dla kręgosłupa, muszą znów pracować. Taka noc raczej nie przynosi poczucia wypoczynku a i bóle kręgosłupa mogą się nawet nasilić nie mówią o tym, iż szanse na ich zminimalizowanie są praktycznie żadne.

III. Biorąc pod uwagę wzrost, należy zapewnić sobie materac, który z każdej strony będzie min. o 10 centymetrów dłuższy. Czyli dla osób o wzroście do 180 cm materac a zarazem łóżko winno mieć 200 cm długości.

IV. Szczególnie ważny jest właściwy dobór materaca dla osób w podeszłym wieku, które znacznie więcej czasu spędzają w łóżku i są narażone na powstawanie odleżyn. Dla takich osób zalecane są materace o elastyczności punktowej. Przede wszystkim lateksowe dla lżejszych o mniejszej wysokości (12-14 cm – np. materac Family, Comfort) dla cięższych o wyższym bloku lateksu (18-20 cm -np. Comfort Royal, Comfort Prestige) oraz z wykończeniem termoelastyczny dla osób z odleżynami (np. Body Comfort). Ostatecznego sprawdzenia materaca dokonujemy przez zbadanie w pozycji na boku, ucisku na kość biodrową oraz ramienną. W tym wypadku powinniśmy czuć pełen komfort użytkowania.

V. Dla osób mających wady postawy, materace powinny być tak dobierane, aby dopasowywały się do ich sylwetki. Muszą wyróżniać się doskonałą elastycznością punktową. Trudno także tutaj poszukać lepsze rozwiązanie od lateksu. Z kolei ci, którzy cierpią na tak zwany „wypadający dysk”, powinni wybierać materace nieco twardsze, zapewniające im dobre, stabilne podparcie. W tym wypadku sprawdzą się materace o mniejszej elastyczności punktowej ale stabilonym podparciu jak np. materace wysokoelastyczne Fitness. Decydując się na materac, winniśmy wybierać te, które mają jak najwięcej stref (3, 5, 7). Dzięki temu zyskujemy jak najlepsze dopasowanie, lepszy komfort spania oraz znacznie lepsze właściwości rehabilitacyjne.

7 stref materace hevea

Przypomnijmy jeszcze na koniec, że dużą elastycznością punktową charakteryzują się materace lateksowe oraz wykonane z pianek i materiałów termoelastycznych. Także niektóre kieszeniowe o dużej ilości sprężyn na m2. Mówi się o nich, iż spełniają właściwości rehabilitacyjne, bowiem najlepiej dopasowują się do krzywizn ciała.

Mając na uwadze własną anatomię oraz wiedzę na temat tego, jakie materace znajdują się na rynku, dużo łatwiej zapewnić sobie sen, który nie tylko będzie odpowiednio relaksujący, ale z pewnością nie przysporzy dolegliwości bólowych ze strony układu ruchu, natomiast osobom, które cierpią z powodu wad kręgosłupa, zapewnią odpowiednie właściwości rehabilitacyjne.*

 

*Wykorzystano fragmenty artykułu zamieszczonego na stronach internetowych Rehmedis pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>